Konec světa

Stříbrný dolar, vztyčený prostředníček a srážka s poněkud agresivním jedincem. Déšť takřka biblických proporcí a střelba na škole. (Příběh ze současné Ameriky.)

Victorovým dětem se bohudík nic nestalo. V jejich škole žádný střelec nebyl. Bobíkovi se nechtělo dělat domácí úkoly a tak na polici oznámil, že se v budově školy pohybuje po zuby ozbrojené individuum.

Jinde takové štěstí neměli. Na druhém konci této rozlehlé země se skutečně střílelo. Sedmnáct mrtvých dětí. Byly toho plné noviny. A internet. A rádio. A televize. Mimořádné zpravodajství, živé zpravodajství, rozhovory, debaty, kondolence. Fotografie střelce a fotografie obětí a slzy pozůstalých. Všudypřítomné kamery. A samozřejmě politici. Jeden po druhém do kamery vyjádřili zděšení a místo jakéhokoli smysluplného činu nabídli národu neupřímnou soustrast a neúčinné modlitby. V práci se pochopitelně nikdo o ničem nezmínil. Ten rozpor nemohl být větší. Hysterické zpravodajství a mlčící Ústav pro studium dopravy. Kontroverzní témata na pracoviště nepatří.

A k tomu se rozpršelo. Voda se lila z nebes, jakoby snad konečně měl přijít konec světa. Ani bych se tomu nedivil. Přesto jsem se šel místo oběda projít. Či snad právě proto. Co jiného jsem mohl dělat? Tlachat nad kung-paem z mikrovlnky o počasí?

Chodil jsem ulicemi nazdařbůh. Kromě mě v nich nikdo nebyl. Miliónové město. Kde všichni jsou?

Blikající neón a nápis Otevřeno. Vlezl jsem do krámu a zase z něj vylezl. Prodavačka se usmívala, jakoby se nic nestalo. Den jako každý jiný.

Na chodníku před krámem ležela mince. Velká a lesklá. Sehnul jsem se pro ni.

Stříbrný dolar. Portrét jakéhosi prezidenta a slovo SVOBODA. Otřel jsem dolar o rukáv a strčil jej do kapsy. Ukázal bych ho synovi, ten je ale tisíc mil daleko. Nikdy si na ty vzdálenosti nezvyknu.

Přiměl jsem se k pohybu.

Došel jsem skoro až na konec ulice, když se zpoza rohu vyřítilo auto. Projelo kolem, aniž by byť jen trochu zpomalilo, a celého mě postříkalo. Voda a bláto.

Ukázal jsem autu vztyčený prostředníček, neb jsem nepředpokládal, že zastaví. Zastavilo.

Zastavil jsem se tedy také a čekal, co bude dál. Nejsem žádný rváč. Naposledy jsem se popral na základní škole.

Okamžik se nedělo nic a pak se otevřely dveře. Ze dveří se vynořila hlava.

„Chceš, abych tě zrušil?“ zeptala se.

Odvětil jsem způsobně, že snad raději ani ne.

„Já totiž nejsem jen tak někdo,“ hlava doplnila. „Já si odseděl pět let.“

Obdivně jsem vydechl.

Ticho. Hlava si mě poměřovala a já přemýšlel, zda bych se měl rozběhnout. Zmizet, než se za hlavou z auta vynoří i tělo. Či ruka se zbraní.

Pršelo čím dál víc.

Naštěstí.

„Dej si na mě bacha,“ řekla hlava, jež již zřejmě nechtěla více moknout. „Příště tě zruším,“ slíbila mi ještě a zmizela uvnitř auta.

Motor zasténal a auto se rozjelo.

Také jsem vykročil. Pro jistotu směrem opačným.

Dál jsem brouzdal ulicemi, přestože jsem už měl být dávno zpátky v práci. V kapse jsem svíral stříbrnou minci, aniž bych věděl proč. Nepřestávalo pršet. Přívaly deště a tíha, jež žádná voda nedokáže odplavit.

Autor: Jakub Dajč | středa 28.3.2018 12:55 | karma článku: 12,98 | přečteno: 398x
  • Další články autora

Jakub Dajč

Město v plamenech

Dým a sirény. Hlasité rány, jež znějí jako výstřely. Chaos a strach. Slunce nad Minneapolisem dávno zapadlo, nikdo však nejde spát. Ani já.

31.5.2020 v 4:56 | Karma: 18,39 | Přečteno: 763x | Diskuse| Poezie a próza

Jakub Dajč

Velikonoční bitva

Probudil jsem se do krásného rána – koronavirus a blizard. Na Velikonoce! Ježišikriste, povzdychl jsem hořce a zahleděl se z okna. Místo modré oblohy šedá deka. A sníh. Co si za takového rána počít? Laškovně jsem se dotkl ženy.

13.4.2020 v 6:10 | Karma: 11,96 | Přečteno: 389x | Diskuse| Poezie a próza

Jakub Dajč

Sportem ku nemoci a pivem ku zdraví

Tak i v tom našem státě vyhlásil guvernér zákaz vycházení. Samozřejmě, že ne zcela úplný. Existuje celá řada výjimek, kupříkladu je dovoleno sportovat či si jít koupit pivo.

10.4.2020 v 7:30 | Karma: 18,37 | Přečteno: 530x | Diskuse| Poezie a próza

Jakub Dajč

Plaváčci

Lyžníci v Itálii dávno dolyžovali, ale plaváčci tady v Americe dál vesele plavou koronaviru navzdory. Jsou přece jarní prázdniny.

28.3.2020 v 5:19 | Karma: 22,95 | Přečteno: 588x | Diskuse| Poezie a próza

Jakub Dajč

Bitva o toaleťák

Amerika – země neomezených možností, avšak omezeného množství toaletního papíru. Jeden z mnoha symptomů koronaviru.

21.3.2020 v 5:30 | Karma: 25,08 | Přečteno: 744x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  12:30

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Ve vaně mi spí cizí muž, nejde vzbudit, volal na policii zoufalý majitel domu

24. dubna 2024  12:29

Policisté na Havlíčkobrodsku vyšetřují neobvyklý případ. Do domu v Úsobí se v úterý večer...

Naučená omluva, bez upřímné lítosti. Za pokus o vraždu dívky dostal Ukrajinec 19 let

24. dubna 2024,  aktualizováno  12:27

Krajský soud v Plzni odsoudil na devatenáct let Ukrajince Viktora Veselovského, který se loni v...

Svobodu se lidovci snažili dostat pryč ze strany, teď kauzu odkládají

24. dubna 2024  12:20

Lidovecká snaha vystrnadit ze strany jednoho ze svých nejznámějších poliků, bývalého šéfa strany a...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 42
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 702x
Zápisky z předměstí

aneb

Amerika

 

Momentky ze současné Ameriky. Některé příhody by se mohly udát všude a některé pouze tady.

Seznam rubrik