33 pod nulou

Třicet tři pod nulou a pocitová teplota mínus čtyřicet devět. To už je pořádná zima. I na Severní Ameriku.

Mrzne, až praští. Doslova. Střecha nad hlavou opravdu hlasitě práská. Mám strach, že ji ten mráz snad rozerve. A co pak? Hrozné rány, jako když se utrhne lavina kamení. Bum a řách! Bezděky se pokaždé přikrčím. Pes se krčit nepřestává. Sedí mi na noze a zoufale na mě zírá. Musí mít strašný strach. Obyčejně se mnou nemluví. Je starý a zpruzený.

Také jsem zpruzený, neboť musím do práce. V takovém nečase. Závistivě pohlédnu na Arlene. Sedí na gauči v pyžamu a mikině. Laptop na stehnech, pracuje. Z domova. Do kanceláře dnes nemusí. Na rozdíl ode mě.

Teatrálně vzdychnu. Arlene však jakoby mě neslyšela. Je zabraná do práce. Nevnímá mě, ani televizi. Ranní zpravodajství. Elegán ve studiu vzrušeně rozkládá. Je zima. A bude ještě větší. Polární vortex. Nevím přesně, co polární vortex znamená. Nejspíš ukrutná kosa.

Elegán na obrazovce se dramaticky odmlčí a takřka výhružně se na mě zadívá. „Polární vortex,“ zopakuje. „A teď si představte, co by se stalo, kdyby Rusko napadlo naši tepelnou síť!“

„Musíme tohle po ránu poslouchat?“ odvětím, neboť si nic takového zrovna představovat nehodlám. Arlene se po mně ohlédne, ihned ale sklopí hlavu. Kdosi jí poslal urgentní zprávu.

Pokrčím rameny a vyprostím nohu zpod psa. Vyčítavě se na mě zadívá. „Buď rád, že nikam nemusíš,“ sdělím mu a vykročím ke dveřím.

Svetr, bunda, čepice, rukavice. Vylezu ven a rozbrečím se. Mráz štípá do tváří a oslepuje. Vytřu si oči a ze dveří auta, jež stojí před garáží, shrnu hromadu zmrzlého sněhu. Auta máme dvě, do garáže se však vejde pouze jedno.

Vsoukám se za volant a otočím klíčem.

A nic se nestane.

Zakleju a zkusím to znova.

Marná snaha. Naprosté ticho, ani píp.

Znechuceně vylezu ven a kolem auta se protáhnu ke garáži. Vyťukám kód a motor otvírače začne chrčet. Vrata se však neotvírají. Než si uvědomím, co se děje, ozve se rána. Vrata přimrzla k zemi a pružina praskla.

„A jsem v prdeli,“ ohodnotím situaci.

V prdeli jsem však byl i předtím. Mé auto blokuje vjezd do garáže a druhé auto z ní tak nevyjede. A že bych to své odtlačil? To sotva. Sněhu je po kolena.

Jeden den sněhová bouře a pak hned zase mráz. Nadávám.

Neslušná slova se mi řinou ze rtů. Vlezu zpátky domů.

Pes se ke mně oddaně rozběhne a i Arlene se ohlédne. „Co to bylo za ránu?“ zeptá se.

Sdělím jí, co to bylo za ránu, a vysvětlím situaci.

„To je nepříjemné,“ řekne pouze. Na víc nemá čas. Za minutu jí začíná telefonní konference.

„Jednou se upracuješ,“ všímavě podotknu.

Tiše povzdechne a promluví. „Ahoj Deniso, četla jsi tu zprávu?“

Pochopím, že nemluví ke mně a skloním se k Bertíkovi. Už mi zase sedí na noze a celý se třese. Venku mrzne, že by tam člověk toho psa nevyhnal. Nad hlavou se nám trhá střecha. A za oknem svítí sluníčko. Třicet tři pod nulou, ale slunečno.

Autor: Jakub Dajč | středa 13.2.2019 5:35 | karma článku: 17,37 | přečteno: 434x
  • Další články autora

Jakub Dajč

Město v plamenech

Dým a sirény. Hlasité rány, jež znějí jako výstřely. Chaos a strach. Slunce nad Minneapolisem dávno zapadlo, nikdo však nejde spát. Ani já.

31.5.2020 v 4:56 | Karma: 18,39 | Přečteno: 763x | Diskuse| Poezie a próza

Jakub Dajč

Velikonoční bitva

Probudil jsem se do krásného rána – koronavirus a blizard. Na Velikonoce! Ježišikriste, povzdychl jsem hořce a zahleděl se z okna. Místo modré oblohy šedá deka. A sníh. Co si za takového rána počít? Laškovně jsem se dotkl ženy.

13.4.2020 v 6:10 | Karma: 11,96 | Přečteno: 389x | Diskuse| Poezie a próza

Jakub Dajč

Sportem ku nemoci a pivem ku zdraví

Tak i v tom našem státě vyhlásil guvernér zákaz vycházení. Samozřejmě, že ne zcela úplný. Existuje celá řada výjimek, kupříkladu je dovoleno sportovat či si jít koupit pivo.

10.4.2020 v 7:30 | Karma: 18,37 | Přečteno: 530x | Diskuse| Poezie a próza

Jakub Dajč

Plaváčci

Lyžníci v Itálii dávno dolyžovali, ale plaváčci tady v Americe dál vesele plavou koronaviru navzdory. Jsou přece jarní prázdniny.

28.3.2020 v 5:19 | Karma: 22,95 | Přečteno: 588x | Diskuse| Poezie a próza

Jakub Dajč

Bitva o toaleťák

Amerika – země neomezených možností, avšak omezeného množství toaletního papíru. Jeden z mnoha symptomů koronaviru.

21.3.2020 v 5:30 | Karma: 25,08 | Přečteno: 744x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Langšádlová končí jako ministryně pro vědu a výzkum. Nahradit ji může Havel

25. dubna 2024  8:08,  aktualizováno  13:55

Přímý přenos Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy jako ministryně pro vědu a výzkum. Jméno...

Muž se nadýchal chemikálie, která unikla z tlakové lahve. Patrně jde o chlor

25. dubna 2024  13:45

Kvůli úniku neznámého štiplavého plynu zasahovali hasiči ve středu a ve čtvrtek v Gorkého ulici v...

Zastal se urážené kamarádky, schytal kopanec do hlavy. Policie hledá útočníka

25. dubna 2024  13:42

Pražští policisté pátrají po agresorovi, který v březnu v Karlíně napadl jiného muže. Incident se...

„Není podstatné být vidět, ale mít výsledky.“ Politici reagují na konec ministryně

25. dubna 2024  10:46,  aktualizováno  13:40

O demisi ministryně pro vědu, výzkum a inovace Heleny Langšádlové (TOP 09) byl premiér Petr Fiala...

  • Počet článků 42
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 702x
Zápisky z předměstí

aneb

Amerika

 

Momentky ze současné Ameriky. Některé příhody by se mohly udát všude a některé pouze tady.

Seznam rubrik